Monkey buisness - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Peter Ferket - WaarBenJij.nu Monkey buisness - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Peter Ferket - WaarBenJij.nu

Monkey buisness

Door: peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

25 Mei 2015 | Thailand, Ayutthaya

We hebben besloten om met de minibus naar ayutthaya te reizen. Het is de snelste en een goedkope manier. Het enige nadeel is dat je niet precies weet waar je wordt afgezet. Soms zetten ze je bij de parkeerplek af waar alle minibussen staan (het centrum) maar soms ook op een totaal andere plaats. In dit geval werden we aan de rand van de stad afgezet waar natuurlijk ontzettend toevallig allemaal tuk-tuks stonden om ons verder te vervoeren. Het was overigens vrij gemakkelijk om de standplaats van de minibussen in bangkok te vinden en we hoefden verrassend genoeg nauwelijks te wachten.
We vertikten het om een tuk-tuk te nemen en zijn gaan lopen naar het hotel. Was niet zo ver weg maar wel al erg warm. We hebben die dag door de oude stad met haar oude ruines gelopen. Zeker savonds is het hartstikke mooi en een hele andere cultuur dan wat we in taiwan hebben gezien. Savonds zijn er ook altijd markten te vinden en op de terugweg hebben we hier wat te eten gehaald. De keuze waar we wat moesten halen was niet moeilijk want in tegenstelling tot taiwan ruiken deze markten heerlijk!!

De volgende dag zijn we opnieuw met de minibus vertrokken naar Lopburi. Dit is een klein plaatsje twee uur rijden van Ayutthaya. De ruines (die in dezesteden gewoon in het centrum van de dorpen liggen) zijn minder groot en mooi als in Ayutthaya maar ze hebben honderden zo niet duizenden aapjes die het verschil meer dan goedmaken.
Deze aapjes leven in de ruines maar lopen ook over de weg, spoor, over telefoonkabels en zelfs over huizen en hotels. Het is hier echt monkey-buisness. De grootste ruine huisvest 500aapjes die erg stout zijn. Er lopen medewerkers met stokken rond om de paar toeristen te beschermen. We hebben er gewoon rondgelopen en veel fotos gemaakt. Je moet wel erg goed op je spullen passen en absoluut niets open houden of neerzetten.
Er was zelfs een aapje die zomaar op femke haar been sprong! Gelukkig geen schade geleden. Andere toeristen die de aapjes gingen voeren dienden als speeltuin want ze klommen met alle liefde bovenop je. Dat vonden wij iets te, omdat ze nog wel eens willen bijten.
Het was een heel leuk uitstapje en opnieuw zijn we door thaise studenten geïnterviewd over toerisme in taiwan.
Op de terugweg zijn we door de minibus afgezet langs de snelweg. Waarschijnlijk omdat hij rechtstreeks van Lopburi naar Bangkok reed en alleen maar over de snelweg ging. We hebben het aan iemand gevraagd hoe we naar het centrum kwamen en ze loosde ons heel handig langs de taxis en de tuk-tuks naar iets wat er tussenin zat. De kon achterin dit rijtuig met zon 8man zitten en voor 30cent konden we naar het centrum. Het meisje kreeg wel ruzie met een tuk-tuk eigenaar omdat hij vond dat toeristen alleenmet taxis en tuk-tuks mogen. Dikke pech voor hem natuurlijk want wij gingen gewoon voor 30cent naar het centrum. Savonds uebben we opnieuwover de markt gelopen en ons klaargemaakt voor de nachttrein. Diezelfde avond zouden we met de nnachttrein naar Chiang mai vertrekken, de tweede stad van het land helemaal in het noorden van Thailand.

• 26 Mei 2015 - 09:14

Sil:

Planet of the Apes, the real story ?
    Nee echt, sinds wij in Mexico een hotel hebben gehad met een grote groep apen zijn wij ook genezen.
    xx

• 08 Juni 2015 - 09:46

Silvana:

langs deze weg, super gaaf en bedankt voor dit bijzondere verjaardagscadeau !
    xxx