Een camper vol met vriendjes - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Peter Ferket - WaarBenJij.nu Een camper vol met vriendjes - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Peter Ferket - WaarBenJij.nu

Een camper vol met vriendjes

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

26 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Het is 8-1-2015 en we zijn op weg met de Campervan. Blijkbaar waren we nog niet goed aan elkaar voorgesteld want er onstonden meteen wat problemen. Na 90 minuten rijden had Peter het voor elkaar gekregen om 3 barsten in de voorruit te krijgen. De wegen in Nieuw-Zeeland zijn niet geweldig en buiten de regio van Auckland, kleine 2baanswegen met af en toe een lang stuk gravel. Onze voorruit blijkt niet van allerbeste kwaliteit te zijn en dat zorgde meteen voor problemen.
Even bellen met de eigenaar had weinig zin want die gaf onze manier van reiden de schuld....
Dus voortaan maar 65 op een 100 weg, wat ervoor zorgde dat de komende 2 dagen alles met steentjes ons hartkloppingen gaf en we wat boze medeweggebruikers tegenkwamen.

We reden de eerste nacht omhoog ( de planning is om naar het topje van het noorden te rijden en dan via auckland naar het zuiden om dan over te steken naar het zuidereiland) en verbleven bij Waipu in een DOC camping. DOC campings zijn stukjes grond die zijn afgezet met een douche en een toilet waar je een paar dollar voor betaald.
Dit was een zware dag geweest het zat ons vandaag even tegen want het blijkt in Nieuw-Zeeland erg af te koelen snachts zodat je temperatuurdalingen van 15+ graden hebt.

De volgende dag na een koude douche en een vers glas chloorwater waren we topfit voor de volgende dag.
Het uitzicht werd beter, temperatuur ging omhoog en via de westkust kom je uit bij het Kauri bos. Dit is een oeroudbos met enorm bomen die soms 60m hoog en 15+ meter in omtrek zijn. Prachtig gebied en erg leuk om doorheen te rijden/wandelen.
Als je oversteekt kom je bij het toeristische deel van het Noordereiland uit. The bay of Islands.
We hebben daar op een wat luxere camping gestaan waar je ook wat meer aanspraak met andere mensen hebt. Zo kwamen we een echte zeeman tegen die zn oesters en mossels zelf uit zee haalt en echte sterke zeemansverhalen verteld. Hele aardige mensen en een prachtig natuurgebied.
Ik raak nog niet gewend aan mn doodskist dus ik maak soms alleen wat wandelingen. Zo heb ik rond 5-6u langs de kust van Paiha gewandeld met hele mooie zondsopkomst.
Smiddags kan je allerlei boottochten maken en we hebben er ook 1 uitgekozen die de mogelijkheid gaf om met dolfijnen te zwemmen.
Helaas omdat er kleintjes bijzaten mocht het niet maar we hebben wel een grote groep dolfijnen van zeer dichtbij gezien en kleine pinquins.
Een hele leuke middag op zee alleen jammer dat het voor ons net iets te toeristisch was. We houden toch meer van wat authentieker en dat is hier nauwelijks meer te vinden. Het leuke van zo'n boottocht is dat je op onbewoonde eilanden komt, daar even luncht en vervolgens weer vertrekt naar het volgende prachtige eiland. De mensen op de boot waren wel erg grappig en die zorgde voor de sfeer wat anders zou het erg saai worden. Wat leuke verhalen over vroeger en wat historie en cultuur wat je op deze manier beter bijblijft dan in een museum.

De 12e vertrokken we uit de Bay of Islands verder naar het norden om de vuurtoren bij Cape Reina te bekijken. Het gebied rondom de Bay of Islands heeft hele leuke stadjes, zo hebben we een fudge winkel gevonden bij Keri-Keri met super lekkere fugde en kan je overal avocado's en fruit kopen. Gelukkig ook neusspray want ik begon behoordelijk verkouden te worden. Misschien dat die chloordouches daarmee te maken hebben.

In het Noorden is het nog warmer en de koude heeft natuurlijk geen airco, dus als je met elkaar wilt praten en niet wilt wegsmelten moet je ongeveer halfnaakt in de auto zitten, of bij elke tankstation een waterijsje halen. Die overigens erg lekker zijn. Het noorden is duidelijk meer Maori gebied en je zit in de buitenwijken duidelijk meer Maori's. Deze zijn overal het algemeen een stuk armer en ook een stuk gezetter. Intressant waarom dit zou zijn. Maar goed, we kregen het niet voor elkaar om de hele lange 90 mile beach af te rijden voor het donker werd en verbeleven snachts om een camping zo'n 25min rijden ten zuiden van het noordelijkste punt.
Deze camping werd gerunt door Maori's en ze waarschuwdde voor de muskieten. Nou zijn we nuchtere hollanders en die Amerikaanse hysterie is niets voor ons maar 1 tip voor allen. Als een local zegt dat iets erg is . Dan is het ook erg!!!
De muskieten waren zeer talrijk die nacht. We hadden de stroomkabel via de achterkant in de auto gelaten zodat onze telefoons konden opladen maar de muggen bleven naar binnen stromen. Uiteindelijk moest ik naar buiten om de kabel los te trekken en er was buiten een enorm geluid aan gezoem van de muggen die overal waren. na 15 seconden heel hard werkend weer terug in de camper te zijn. Bleek dat er honderden in de camper waren.
Een kleine massaexecutie later ( even ter illustratie, op 1 van de 6 kleine zijramen van de camper telde ik 84 slachtoffers, naar schatting zo'n 750 overledenen die nacht was de oorlog nog steeds niet gewonnen. Gelukkig had femke het muskietennet opgehangen wat helaas ons niet helemaal beschermde dus hebben we een zeer lange nacht gehad. Gelukkig zonder al te veel muggenbeten.

De volgende ochtend waren we dus ook snel vertrokken maar niet voordat we met de enige andere gast was op die camping. Een zeer aardige Nieuw-Zeelander die zn eigen DOC camping rundde en ons veel vertelden over de relatie tussen Nieuw Zeelanders en Maori's wat erg intressant was.
Campe Reina was precies zoals je het op een foto ziet. Ruige kliffen met een vuurtoren en de zee aan alle kanten. Gezien ons nacht gisteren wilden we nog steeds hier weg dus we zaten al snel weer in de auto (met nog vele vrienden)